Alergatul este un proces biomecanic complex si, totodata, foarte natural. Fiecare om are o amprenta personala prin modul in care calca atunci cand alearga. Exista mai multe pozitii in care laba piciorului atinge suprafata de contact in timpul alergarii, de aceea corpul este solicitat, iar riscul accidentarii poate fi imediat sau poate aparea in timp.

Miscarea naturala a piciorului este ca in momentul aterizarii sa calce cu partea laterala, apoi se face miscare de rotire a piciorului spre interior, dupa care se face impingerea intregului corp din glezna, piciorul face o rotire spre exterior, se ridica calcaiul, dupa care intregul picior se desprinde de la sol.

In linii mari, exista 4 tipuri de alergare in functie de modul in care calca talpa piciorului.

  1. Supinatie
  2. pronatie neutra
  3. pronatie moderata
  4. pronatie severa

“Aceasta miscare (triplanara) de rotire a piciorului spre interior si exterior se numeste pronatie, respectiv supinatie, si ajuta piciorul sa absoarba socul impactului. Daca piciorul face o miscare (inclinare) prea pronuntata spre interior se numeste pronatie severa sau valgum de picior si de cele mai multe ori prabuseste arcul plantar, rezultand un picior plat,” explica Gelu Cosma, fizioterapeut Kinetic Sport & Medicine.

Pronatia severa sau valgum-ul de picior produce o serie de modificari ale biomecanicii piciorului si asupra intregii posturi. Prin aceasta inclinare interioara si mediala, articulatia subtalara produce rotatia interna a tibiei si femurului, presiune in articulatia genunchilor medial (genu-valgum sau „picioare in X”), bascularea anterioara a bazinului si mutarea anterioara a centrului de greutate cu hiperlordoza lombara si tensiune musculara compensatorie la nivel lombo-sacral. Excesul de pronatie unilateral reduce reduce distanta in verticala dintre picior si sol creand o scurtare functionala (virtuala) si malaliniament de sold.

Pe de alta parte, supinatia exagerata (sau varum-ul de picior) duce la o inclinare exterioara si laterala a piciorului, iar articulatia subtalara realizeaza rotatia externa a tibiei si a femurului, presiune laterala in articulatia genunchilor (genu-varum sau „paranteze”), bascularea posterioara a bazinului si mutarea posterioara a centrului de greutate cu rectitudine lombara si hipercifozare toracala.

Pentru a preveni aceste afectiuni este indicata purtarea incaltamintei ajustate formei anatomice a picioarelor, cu o talpa de duritate medie si calcaiul intarit, astfel incat sa fie confortabil la purtare si sa atenueze socurile exercitate la nivelul piciorului (dar si la nivelul coloanei vertebrale) in timpul alergatului.

PosturoScan reprezinta un examen clinic care ofera informatii complexe cu privire la biomecanica piciorului. Analiza consta intr-o scanare posturala in statica in dinamica piciorului.

Examenul postural static – analizeaza balansul, distributia si presiunea picioarelor in contact cu solul dar si oscilarea centrilor de greutate pe fiecare picior. Cel mai important este ca este analizat felul in care oscileaza centrul de greutate central al bazinului.

Examenul postural dinamic – se face testul dinamic al mersului si se observa rulajul piciorului in biomecanica. Este foarte important in dinamica piciorului sa avem un rulaj corect din punct de vedere biomecanic, pentru ca acest lucru influenteaza toate articulatiile si postura dinspre glezne, genunchi, sold si coloana.

Kinetic Sport & Medicine dispune de singurul aparat performant din tara, precum si de personal specializat care poate efectua analiza completa posturala. In baza acesteia, cumulata cu evaluarea musculo-scheletara, se face taloneta personalizata cu corectiile necesare pentru o calcatura cat mai aproape de faza neutra.