DUREREA DE SPATE, UNA DIN CELE MAI FRECVENTE AFECTIUNI ALE SECOLULUI

Durerea de spate se traduce printr-un disconfort fiziologic care apare in aria posterioara a trunchiului, intre pelvis si gat, si poate fi durere joasa (durere lombara), superioara (durere toracala) sau extinsa, cuprinzand intreaga coloana vertebrala.

Durerea de spate este semnalata, pe parcursul vietii, la aproximativ 80% dintre adulti, fiind una din cele mai serioase probleme de sanatate din zilele noastre. Poate varia, ca si gravitate, de la o durere usoara, surda, suparatoare pana la o durere acuta, severa si persistenta. Se poate manifesta cu limitarea miscarilor, cu extinderea durerii catre alte zone, cu senzatie de amortire si furnicaturi sau senzatie de arsura si intepaturi si poate merge pana la incontinenta urinara, insomnie, anxietate si dificultati respiratorii.

La nivelul spatelui exista mai multe componente, precum, coloana vertebrala, maduva spinarii, nervi, discuri intervertebrale, muschi, ligamente si tendoane – oricare dintre acestea se poate inflama sau irita ca raspuns la o afectiune sau in urma unei accidentari, generand durerea de spate care este inregistrata frecvent atat la cei ce practica sport, cat si la persoanele sedentare. La sportivi, cea mai mare incidenta apare la cei ce practica sporturi precum: fotbal, volei, baschet, sporturi cu racheta, alergare – viteza, schi si culturism.

Cauzele durerii de spate:

Cauzele sunt complexe si variate. Vi le prezentam pe cele mai frecvente:

  • Miscari bruste/gresite
  • Ridicarea unor obiecte grele
  • Incaltaminte improprie
  • Pozitie gresita a spatelui (postura inadecvata)
  • Sedere indelungata in picioare sau pe scaun
  • Sedentarism
  • Leziuni sportive
  • Greutate corporala neadecvata
  • Hernie de disc
  • Osteoartrita, Osteomielita, Osteoporoza
  • Deviatii ale coloanei vertebrale (scolioza, cifoza, lordoza)
  • Stenoza spinala

Cum prevenim durerea de spate:

  • In prima instant, recomandam o evaluare a aparatului locomotor, o evaluare periodica – care cuprinde testing muscular, testing articular, stabilirea obiectivelor terapeutice cat si recomandarea unui protocol adecvat nevoilor individuale.

Durerile de spate pot fi, desigur, prevenite printr-un program de exercitii executate corect, cu scopul de a dobandi un tonus muscular foarte bun la nivelul musculaturii spatelui, abdomenului, muschilor fesieri si ai coapselor.

Se recomanda:

  • purtarea talonetelor pentru echilibrarea posturii
  • scaderea in greutate
  • incalzire si refacere inainte si dupa antrenament
  • evitarea unei pozitii fixe si defectuoase la birou
  • mersul pe jos
  • urcatul treptelor
  • terapie manuala si stretching pentru relaxarea musculaturii, cresterea flexibilitatii si imbunatatirea circulatiei sanguine

Tratamentul durerii de spate

Marea majoritate a persoanelor care sufera de dureri de spate recurg la repaus la pat, ultimul lucru pe care suntem dispusi sa-l facem in momentele de durere fiind miscarea. Exercitiile fizice sunt insa cea mai buna solutie pentru prevenirea si tratarea durerilor de spate. Instinctul de conservare ne impinge intr-un cerc vicios, alegem repausul iar asta intensifica durerea si intepeneala, musculatura se atrofiaza, existand un potential de crestere in greutate. De aici si recomandarea noastra de a va indrepta catre Kinetoterapie (recuperare prin miscare – exercitii specific de gimnatica medicala). Rolul principal al Kinetoterapiei este de a reechilibra si tonifia musculatura postural, precum si cresterea flexibilitatii.

Specialistii Kinetic Sport & Medicine vor stabili un protocol de recuperare specific si personalizat.

De cele mai multe ori tratamentul contine aceiasi pasi descrisi in preventie, cu un mai mare accent pe procedurile cuprinse de Fizioterapie:

  • Heat therapy
  • Terapie manuala (deep tissue, trigger point therapy, stretching therapy, manipulari articulare)
  • Crioterapie (Masaj cu gheata, crio-ultrasunet, gheata cu electroterapie).

Efectele procedurilor de fizioterapie sunt relaxarea musculaturii, reducerea inflamatiei, cresterea flexibilitatii, imbunatatirea circulatiei sanguine, cresterea mobilitatii articulare, detoxifierea organismului si in cele din urma relaxarea psihica si imbunatatirea imunitatii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>